JAG är en empatisk arbetsgivare med människan i fokus.
Därför strävar vår verksamhet inte heller efter ekonomisk vinst – vårt främsta mål är i stället att erbjuda kvalitet, trygghet och flexibilitet både åt våra medlemmar och åt våra arbetstagare.
Våra assistenter beskriver ofta JAG som familjärt, lättillgängligt och tryggt, och många uppskattar det faktum att vi jobbar på flera språk. ”JAG har en avslappnad och människonära approach”, som en av våra assistenter uttryckte det i vår senaste personalenkät.
Vad går jobbet ut på?
Som personlig assistent är du ett mänskligt hjälpmedel.
Det betyder att du gör det möjligt för assistansanvändaren – JAGs medlem - att göra det som hen skulle ha gjort själv utan sin funktionsnedsättning.
Arbetsbilden utgår helt från den enskilda medlemmens behov och önskemål.
Någon entydig arbetsbeskrivning är alltså omöjlig att formulera, men i arbetet kan ofta ingå t.ex. hjälp med hushållssysslor, att ledsaga till träning eller terapier, att stöda i fritidsaktiviteter eller umgänge med vänner och familj.
Du får all den introduktion du behöver.
Vi på JAG ger dig all den information du behöver kring arbetet, så som arbetsavtal, arbetsförmåner, timrapportering, försäkringar och så vidare. Då det gäller det praktiska arbetet introduceras du alltid till det specifika jobbet hos den enskilda medlemmen av en riktig expert – vanligtvis medlemmen själv eller en närstående person.
Hur går det till?
Du kan enkelt lämna en elektronisk ansökan via vilken av våra annonser som helst.
Fyll bara i dina grunduppgifter i ansökningsformuläret och ladda upp ditt CV eller skriv några fritt formulerade rader om dig själv.
Då vi fått din ansökan kontaktar någon av våra kunniga rådgivare dig.
Tillsammans diskuterar vi dina önskemål och möjligheter. Varje assistent anställs till en namngiven medlem, och våra rådgivare ser till att försöka hitta den bästa platsen för just dig!
Vi kopplar ihop dig med en potentiell medlem.
Då vår rådgivare hittat en medlem du kunde passa till, tar rådgivaren kontakt med medlemmen och berättar om dig och din ansökan. Om medlemmen tycker du verkar lämplig, ordnas en träff så att ni får bekanta er.
I slutändan är det medlemmen som bestämmer vem hen vill assisteras av, men JAG fungerar som arbetsgivare och sköter allt som rör anställningen. Om träffen känns bra för både dig och medlemmen, är det i vanliga fall bara att börja jobba!
Om anställningen
Anställningsavtalen uppgörs i vanliga fall på tillsvidarebasis.
De flesta assistenterna på JAG jobbar deltid och har därför timanställningar, men det är också möjligt att jobba heltid som assistent. Det är i första hand den enskilda assistansanvändarens behov som styr, och ramarna för assistansen bestäms av välfärdsområdet.
Vi följer kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen.
Minimitimlönen enligt kollektivavtalet är för närvarande (2024) 12,06 €/h eller 12,15 €/h (huvudstadsregionen). Utöver grundtimlönen betalas kvälls-, lördags-, söndags- och nattillägg samt möjliga erfarenhetstillägg.
Jobbet som personlig assistent kräver sällan någon särskild utbildning eller erfarenhet.
Personlig assistans är inte vård eller omsorg och kräver därför i regel ingen vårdutbildning. Oftast kommer man långt med ett öppet och varmt sinne och en pragmatisk attityd! Varje rekrytering utgår från den enskilda assistansanvändarens behov och önskemål.
Vi kan enligt lag vara skyldiga att begära straffregisterutdrag innan anställningen inleds, framför allt av dem som jobbar med minderåriga eller äldre personer.
Alla arbetstagare på JAG omfattas av lagstadgad förebyggande hälsovård.
De assistenter som bedöms ha en mer krävande arbetsbild kan dessutom få tillgång till utökad företagshälsovård, samt en omfattande sjukkostnadsförsäkring som JAG tecknat hos Pohjola Försäkring.
Kommunikation och timrapportering sköts smidigt med moderna verktyg.
Kontorspersonalen på JAG får ofta beröm av våra arbetstagare för att vara lättillgängliga, tjänstvilliga och trevliga. Du får lätt kontakt med oss till exempel per telefon, e-post, WhatsApp eller vårt kontaktformulär – och du är såklart alltid välkommen att besöka oss på något av våra kontor!
Då du jobbar kan du smidigt rapportera din arbetstid via webbaserade verktyg direkt i mobilen, och du får även din lönespecifikation direkt till nätbanken eller via en kostnadsfri mobilapp.
Vill du veta mera?
Om du vill veta mer om hur vi jobbar och vad du kan förvänta dig av jobbet som assistent kan du bekanta dig med vår digitala introduktionsföreläsning ”Din roll i assistansen”.
Tveka inte att höra av dig per e-post eller ringa någon av våra sympatiska rådgivare så pratar vi mer om vilka möjligheter vi kunde erbjuda just dig!